KiSAH.CERiTA.HiDuP

... ungkapan KiSAH dalam menCERiTAkan rahsia rongga keHiDUPan ...

Hyee 2011!! So Long 2010...


Salam n hyee guyz!!..

dh msuk buku baru dh . bku lama tnggal je dalam arkib . buat kenangan kalu sunyi or teringtkan . moga leh jdikan pengubat kalau2 trasa sepi kn? hehe..

ok2, kita tinggalkan yg itu .

moh kite citekan psal azam baru . 
selalunya org2 kite ni, bile tibe je thn baru . msti org tnya azam baru kte . tak sah kalau ada yg tak tnya . tak pn msti tnya pasal azam yg thn lepas . "mcm mna, dpt tunaikan x azam ko thn sudah?" . "thn ni agak2 ko, dpt tunaikan x azam ko?"

msti mcm2 jwpan yg mrk2 ni bg . da yg kata tak smpat la . tukar azam la.. aish =.=' . 
ni msti tak taw cara kn? hehe.. (termsuk la ak =p)

so, bg yg tak cmne nk ttapkan azam baru
ni da skit yg ak rasa leh kite kongsikan bersma..


1. Niatkan Azam Itu Kerana Allah.
Niatkan azam Anda kerana Allah. Anda mahu capai azam yang Anda set kerana Allah. Tanamkan kepercayaan yang DIA mahu melihat Anda menjadi muslim serta muslimah berjaya supaya dengan kejayaan itu, Anda boleh ajak muslim dan dan muslimah lain untuk berjaya seperti Anda. Andalah menjadi bukti bahawa kejayaan adalah possible, bukan impossible. Anda menjadi bukti Allah buka jalan kepada sesiapa saja yang berusaha.

2. Anggap Kerja Keras Ke Arah Pencapaian Azam Sebagai Ibadah.
Usaha memburu kejayaan sebenarnya satu ibadah, yakni ibadah sunat. Tiap kali berusaha, niatkan kerana Allah supaya apa yang Anda buat menjadi ibadah. Moga apa yang Anda lakukan di balas dengan pahala, sebab menjadi ibadah. Moga dengan itu, jalan untuk Anda berjaya dipermudahkan, tanda keredhaan Allah kepada usaha Anda. Bekerja dan berusaha untuk mencapai apa jua azam adalah cara untuk Anda mendekati Tuhan. Tanpa niat, apa yang Anda lakukan tidak menjadi ibadah.

3. Lebihkan Hablum Minannas, Jangan Kurangkan Hamblum Minallah.
Apa yang jua yang Anda capai,pastikan Anda mendahulukan Yang Maha Esa. Berbaktilah kepada orang sekeliling supaya dengan itu Anda mendapat redha Allah. Set azam untuk berbakti kepada insan di sekeliling Anda. Erti takwa yang sebenar adalah rasa terdorong untuk berbakti kepada orang sekeliling sebanyak mungkin (hablum minannas) dalam masa yang sama tetap menjaga hubungan erat dengan Tuhan (hablum minallah). Pastikan azam Anda tu mendorong Anda untuk berbakti kepada orang sekeliling, supaya jalan untuk Anda mencapai azam Anda dibuka serta dipermudahkan.

4. Set Untuk Kebaikan Bersama.
Apa jua yang Anda mahu capai sebagai azam Anda, niatkan untuk kebaikan bersama bukan untuk kepentingan peribadi Anda seorang. Islam galakkan kita buat sesuatu untuk kebaikan bersama Anggap kejayaan yang Anda mahu capai adalah untuk kebaikan bersama. Jika Anda mahu menjadi suami cemerlang, niatkan untuk kebahagiaan isteri Anda dan untuk anak-anak Anda. Jika Anda mahu berjaya dalam perniagaan, niatkan kejayaan itu untuk kebaikan Anda, keluarga Anda dan untuk kebaikan pelanggan-pelanggan Anda. JIka Anda mahu berjaya dalam pekerjaan, niatkan untuk kebaikan Anda bersama rakan-rakan Anda, bukan bangga kerana Anda lebih berjaya daripada mereka.

5. Elak Dikuasai Ego, Elak Merasa Diri Lebih Bagus.
Jangan set azam semata-mata untuk menunjuk-nunjuk. Jangan set azam semata-mata untuk bermegah. Jangan set azam Anda pada orang simply untuk membuat mereka kagum pada Anda. Amalkan 4 tips di atas langkah demi langkah . Anda akan mempunyai dorongan motivasi untuk bergerak mencapai azam Anda. Tapi jika azam tu di set hanya untuk menunjuk-nunjuk, untuk bermegah, untuk bermewah-mewah, usaha Anda ke arah azam itu akan mengalami kesukaran.
Anda tak akan ada motivasi. Anda akan hilang semangat, hilang inspirasi. Anda akan tertekan. Anda tak mencapai satu apapun, Anda akan gagal, usaha lagi, gagal lagi. Jika Anda kerap gagal, pasti ada ‘something wrong’ dengan nawaitu Anda. Mungkin Anda mahu berjaya sebab Anda nak menunjuk-nunjuk kehebatan dengan rasa megah, bukan untuk berbakti.



~ SLAMAT THUN BARU !! ~
( makin bertmbah UMUR, makin dekat kite pd MATI )

SeJuk TaK Kat Luar??

tula laen kali pkai baju sejuk yg tebal tu .. hee~


huff!
masih lagi sma hari ni .
pagi ini .
suasana dingin menyntuh pagi ku .
sehinggalah ke ptg ini . masih trsa akn sejuk nya hri ni . mungkin kah slji akn trun? haha... jauh skali
mungkin smpai ke mlm sjuknya? tidak pula ku tahui
kerna Dia yg lebih tahu .

masih lagi bingung . tak taw nk buat ape msa cuti ni . dh msuk 2 hari dh ni .
rsa cam tak berfungsi je ak blik cuti ni . haha

nak jupe mmber . da yg duduk kemain jauh . da yg duduk dekat tpi, cuti plak len2 .
maunye nk jupe . tak silap msti die kata "Ak dh nk blik klej la " , "Dh abes dh la cuti ak, npe xgtaw awl2?" .

plak .
kite yg kna, xperla . tpi kn blum cuba, blum ty . cmne nak taw klu xtnya kn?

sepanjang ak meringkuk lam umah ni . mghdap lppy ak je . makan mnum jgn ckap la . yg tu memang kperluan kte lam hidup ni pn .

kdg2 tu trasa sunyi pn da gak . tbe2 je tringat kwn2, shbat2, tman2 ak . haha . mode touchin jap

tu yg ak layan je lagu ni .


Harusnya Kau Tahu 
by 
Elhamz 



LiRiKnye...

inginku tenun senyuman padamu
mengenang manis madu yang kau beri kepadaku
yang memutarkan memori laluku bersamamu
riak tenang mengalun jiwaku

inginku bahagia belai cita-cita
mewarnai impian yang tlah kian lama tercipta
bersama mu yang dulu kurasa betapa indahnya
gubah jaluran pelangi milik kita

duhai sahabatku kau harus tahu
kau lah segalanya untuk ku
bisa lukiskan untukku mimpi ceria dimalamku
harusnya kau tahu duhai sahabatku

ya rabbi ya Illahi
kau titipkanlah nur cintamu tuk dirinya
agar aku akan terus ketawa disamping dia
hanyalah cinta mu yang mampu membalasnya
ya Rabbul Izzati



bile la nk habes sjuk ni ... burrrr~

Nak Isi APE??

tak kan tido je kot cuti ni?? aish =.='


salam n hye guyz!!

sori sbb lma sgt tak update kisah.cerita.hidup ni..

bukn xnak update, cma xsmpat jer . siyes .

banyak bnda yg ak kjar . da jgak yg kejar ak . n da jgak yg aku tak sempat 

kejar . hehe

ni pn dpt update lps ak bwu blik dri PJ . bukan tak dpt on9 sna, cma tak smpat .

yela, dgn assignment lagi . dgn assignment lagi . dgn final lgi . dgn mjlis kesyukuran dkt PJ tu .

klu ikutkn, banyak je dlm kpala hotak ni nk taip n kngsikan .

cma biarkn je .

xperla . dh berlalu kn . nak buat cmne .

dh kedepan ni . depan je la . tak kan nak mngundur lagi .

dgn cuti yg tak bpe lma ni . hrap2 da jgak la bnda baru yg dpt ak blaja .

dpt la jgak ak isikan msa kosong ak, dgn bnda2 yg spttnyer .

 
p/s : agk2 korg, pe yg ak leh wat msa cuti ni ek?

Mengisi peNGORBANan dalam Pengalaman .




Salam eidul adha,
utk smua pmbaca KiSAH ku ni..

Ak mulai pagiku dgn bangun dari tidor, pagi yg tak sama dgn pagi2 raya sblum2 ni .. Bkn bermksud ak mghrap, tpi ingin mnyatakan kelainan .

Raya kali ini, ak beraya kat umah pak sdara ak . Tak jauh dari hstel ak, cma jauh dari kg ak .
Rsa2 nye ini kali pertma ak brya korban bukan dekat kg . Mncari pnglaman, mungkin . hehe

Macam biasa, pagi2 pergi solat raya . Dgr khutbah yg mcm ceramah - mcm xda semangat je khatib tu baca =.=' . Pastu balik . - itu je -

Tak da la . Mcm ak sbut sblm ni "mencari pnglaman, mungkin" .
Rupe2nye btol .

Ak kna lpah daging korban yang terkorban . Tgk org 'korban'kn lmbu tu dah biasa bg ak . Tapi ini LAPAH .
Mule2, series . len mcm je feeling dia .

Yela 1st time kn .. haha
pegang je pisau tu ke hlur ke hlir . dah smpai je, bahgian lembu . mule2 cm takut2 je . Ntah mna pergi tkut tu, tbe2 je tgn ak trus pgag otot lmbu tu . 

mcm best je ! haha..

pe ag, layan je la ak ni . trus buang lemak2 tu . asingkan yg mna patut.

mule2 dtg situ, siyes . mmng ak rasa bosan . yela, sebab tgk org sembelih je . 
but, terubat jgak bosan ak .. =)

tapi yg ak kagum sgt .
bkn hebatnye pkcik tu blah tulang lembu tu ngn kapak ,
bkn hebatnye tuk imam tu smbelih lembu tu ,
bkn hebatnye mrk memegang lmbu tu sblm dismblih .

tpi, semangat PERPADUAN & KERJASAMA pnduduk stmpat..
memang ak kagum . ak tgk . ak nilai ..

kn bgus klu sume pnduduk MALAYSIA cmni - bsr sgt

kn bgus klu kat kolej ak cmni . tpi apa pkn dya . klu dah ego yg terdpt dlm diri tu BESAR kn .. nk wat cmne, haha .. tpi, skurg2nye berkorban la . xsalah kn?

papepn, ianya mmng pnglaman baru bagi aku . mcm nak je wat lagi ..

slain mngmbil iktibar n pngjaran tntng pristiwa pngorbanan bulan ini , 
pengalaman dalam pngorbanan jga penting . 
kerna penglaman mencipta perjalanan .

 .. sekali lagi ..
~ SALAM EIDUL ADHA ~

Aidiladha: Satu Kekurangan Seribu Kelebihan

Semuanya tiada. Tiada Jualan Murah. Tiada Lagu Raya. Tiada rancangan khas di televisyen. Tiada mercun dan panjut menghias malam. Segalanya tiada. Ibu kota sunyi sepi. Tiada hiruk pikuk seperti menyambut ketibaan Syawwal. Apa yang sayup-sayup terdengar hanyalah Takbir. Di menara masjid, di surau-surau, di sesetengah rumah. Itu sahaja. Tetapi, tidakkah itu semua suatu kelebihan? Satu [...]

eid-prayer

Semuanya tiada.

Tiada Jualan Murah.

Tiada Lagu Raya.

Tiada rancangan khas di televisyen.

Tiada mercun dan panjut menghias malam.
Segalanya tiada.

Ibu kota sunyi sepi. Tiada hiruk pikuk seperti menyambut ketibaan Syawwal. Apa yang sayup-sayup terdengar hanyalah Takbir. Di menara masjid, di surau-surau, di sesetengah rumah. Itu sahaja.

Tetapi, tidakkah itu semua suatu kelebihan?

Satu nikmat pada yang tiada. Aidil Adha tiba tanpa pesta dan hiburan. Hanya Takbir, Solat di hening Dhuha serta ibadah korban didukung jiran tetangga. Hakikatnya itulah makna sebuah Hari Raya. Hari membesarkan Allah, hari mencipta pahala, bukan hari melakar dosa.

Syukur pada-Mu ya Allah. Aidil Adha masih terpelihara. Masih jauh daripada 
 pesta dan dosa. Moga kekal begitu hendaknya.

KEKURANGAN YANG SATU

Kekurangannya hanya pada yang satu.

Anak-anak tidak pulang ke desa.

Jika ada pun, mungkin di hari kedua. Kerana komitmen kerja dan tanggungjawab yang tidak mengenal Raya. Kampung halaman kurang menerima kepulangan anak kota.

Namun…

Andai kekurangan itu membolehkan anak-anak menjadi soleh dan terhindar daripada dosa, maafkanlah kekurangan itu duhai sang ayah, duhai sang bonda. Mungkin takbir Aidil Adha sedikit sepi daripada gelak tawa mereka, tetapi jika dengan itu anak-anak bisa lebih patuh kepada yang Esa, maafkanlah kekurangan itu.

Anak yang akan memanjangkan doa selepas matimu, bukan semestinya anak yang selalu pulang, andai pulangnya membawa dosa. Anak yang doanya didengar Tuhan, bukan semestinya anak yang pulang dengan hilai tawa kegembiraan, andai ketawa itu hanya menjauhkan keluarga daripada-Nya.

Anak yang doanya didengar Tuhan, adalah anak yang soleh, anak yang patuh kepada Tuhan. Biar pun di Aidil Adha mereka dan ibu bapa terpisah berjauhan.

Ibrahim jauh daripada keluarganya. Hajar dan Sarah sering jauh daripada suami mereka. Ismail dan Ishak sering berjauhan daripada ayahanda, namun rumahtangga itu memancarkan sejuta kehebatan. Biar tubuh terpisah  di ufuk mentari, semuanya hampir, dekat di hati.

Jauh adalah pada jauhnya semua daripada-Nya.

Dekat adalah pada intimnya kita mendampingi Dia.

Justeru pada satu kekurangan di Aidil Adha, maafkanlah anakanda yang kejauhan.

Kerana mungkin dalam kekurangan itu, doa si anak lebih didengar Tuhan.

Maafkan kami wahai ayah dan bonda.

Ampunkan kami wahai Tuhan yang Maha Memaafkan.
 
ABU SAIF @ www.saifulislam.com

mule-mule SENYUM..

Hai, semua!!

Macam mna hari korang hari ini?? 
Gembirakah? .. Dukakah? .. Murungkah? .. Sukekah?

Biar apa pn prsaan kalian hari ini, ktahuilah ia bukannya slamanya . Ia nya sbgai peringtan pada kita, bhwa apa yg kita kecapi bukan la bermksud slamanya, tpi mengajar kita untuk sedar akan sifat smntara pmberian itu . 
Huhu..

okee..

Agak2 korg, selalu ke korg bangun pagi mulekan dgn snyuman??
(^.^)
 
kan comey tu .. hee~

geram jer rsa!! haha..

haha.. pndai pn snyum

wah!! byk nye braces!! hehe

hepi jer pak cik, mnang besar kew? =p

alah3, snyum kmbeng la die.. (mmng pn)

free2 je dapat, korg xnak??

hee, hee, hee

tak kesah la snyum macam mna pn . asalkan ade istilah snyum . 

Bagi ak, bila kter snyum pada awal pagi, insyaAllah.. prjalanan idup kita spnjng hari itu akan ceria je . 

Tapi, bukan tup-tup trus ceria je hari korg . Ia akan bermula scara perlahan2 .

Mungkin hari ini 'keceriaan' tu sikit, esok mgkin bertmbh, esok lagi mgkin len la hepi die . terpulang pda masing2 nye pmbwakan pada hari korg .

Oleh itu, ingt ak mulekan cretan November ini dgn SENYUMANN..!!!


"SENYUMlah kerna alam terSENYUM pada mu"

KiTaraN InSan DiAjaR


Alhamdulillah...
Kije yg slama ni menimbun2, dh berkurang sket . boleh la ak rest skit . xda la sampai lupe kije laen .
Cuma rehat yg aku utamakan . sekejap .

dalam masa tu . rmai mmber2 ak yg dah blik cuti . eh??? cuti??
nape kiteorg xda cuti bulan ni??

tidak!!
masih lagi dgn kelas .
masih lagi dgn TTO .
masih lagi dgn assignment .
masih lagi dgn 'leteran' lecturer .
masih lagi terasa bosan .


Agak2 hidup kor-wang cam ni tak??? =.='

but, orang2 positif berkata : 'life must go on'
so, go on je la . cma jgn la men2 ye . nak men xpe .  
" CUMA JGN MEN2 "