KiSAH.CERiTA.HiDuP

... ungkapan KiSAH dalam menCERiTAkan rahsia rongga keHiDUPan ...

- KaWAn(TEMAN)SAhABAT -

Xthu nk postin pe kli ni .. Cma nk kngsi sket psal mkna KAWAN.TEMAN.SAHABAT ..


KAWAN
mereka akan berada di sisi ketika waktu senang untuk ketawa dan bergelak ria bersama tetapi jarang meluangkan masa untuk mendengar rintihan kita


TEMAN
mereka akan berada di kala saat susah datang melanda untuk mendengar keluh resah yg ada tetapi adakalanya mereka tidak mampu untuk mendengar semuanya dan adakalanya sukar untuk mereka memberi teguran kerana takut disalah ertikan


SAHABAT
mereka akan senantiasa berada di sisi ketika senang untuk ketawa dan bergelak ria bersama,
mereka lebih kerap meluangkan masa untuk mendengar segala isi yg terbeku di dalam hati kita
mereka adalah pendengar yg setia pada keluh resah kita
dan mereka lah yg sudi menghulurkan tangan tatkala kita jatuh tersungkur atau menjadi benteng sandaran apabila kita jatuh ke belakang
mereka lah yg boleh memberi dan menegur kesilapan kita dengan kata2 semangat dan kritikkan yg membina demi kebaikkan sahabat mereka bukan sahaja di dunia malah di akhirat juga...
insya-Allah..



credit tu kak lisawan =0

KeMbALi BeRtauT

Salam kerinduan utk kalian yg msih mmndng n mlihat . Lma jgak ak x update dlm kisah.cerita.hidup ni ek?? Yer ar da mslah sket yg xdpt dielakkan, tpi alhmdulillah dh settle dh . so, to all readers plizz accept ma apologizes . Agk2 dh bpe lma ak x postin kat sni ek?? Da jgak ar smpai minggu2…

Akcelli, ak pn xtaw nk postin pe kat sni, mcm2 kot hppen tu me . erm.. cmner klu ak citer sket ltest evnt yg ak pg?? bleh kot kn?? K2, meh nk crita sket pe . bru2 ni, ak bru je hadri satu majlis kenduri ank kpd pngrah kolej aku . yg mnrik nya, ank dya kwen ngan slah seorg ahli kumpulan nasyid saffone . nmanya hafiz . so, kra mcm attend mjlis knduri artis la.. tpi yg ak bngganya, cmner la pngrah ak ni bertuah dpt mnntu dri ahli kumpulan nsyid, mmng untung la ank pmpuan dya tu . tmbh2, bro hafiz ni pnh jdi coach team nsyid ktorg . xtahu la lps ni, dya nk x lgi jdi coach team nsyid ktorg .

Kumpulan nasyid saffone pn da dtg jgak, n diaorg la yg hndle mjlis tu . yg plik tu smpai 3 org ats pntas, yg berckp sorg jer . hihi . lps tu, mmng xsah la klu xnynyi . fuh, mantop ckp kau . best ar . walaupn, sound system cm da xkna jer . ak yg kat luar dwn tu pn lyn jer lgu diaorg .
Msa kat luar dwn tu, mcm2 mnusia n rgam yg ak jupe . kwn mak ak, ak jupe . cg pn ak jupe . mmber pn ak tgur . kra bes ar . dgn nasi pn (ok kot.. huhu) . yg xbes nye, ak xleh mkn byk . ak mkn skit jer, dh knyg . aduh, kmpunan ak nk mkn yg len . xper la . dh abis sume tu, ak ngn mmber len pg ar tngkp gmbr kat ats plmin tu .

Dh la plmin tu mix wrna putih n biru, rekaan pn leh thn . so, ktorg tngkp ar gmbr, brgn nk jdi pngntin . xpun ltihan sblm yg real nyer (bleh thn gatal ak ni =p) . dh la ktorg dua je llaki yg len sumer pmpuan, kami ni (ak ngn mmber laki) kna cver mlu kot . dh la rmai kat dpn mata . nk xnak blasah jer la .

Abis jer sumer tu, ak pn blik ar dlm kul 6 lbih cmtu kot, ntah nper ak rsa ltih jer . tpi plik tdo lmbt gak.. aih..!!


(lps ni klu da msa n klu ada ak post kn gmbr ktorg plak, sbb yg tke pic mmber ak ..)




Lps ni da knduri plak kat PD, tgk pe crita plak ak dpt .
dh la lps ni ak jdi ‘mngsa cti2 jlan’

Soyanara.. xD

.Still Don Noe.

erm.. to all READERS..
wat msa skrg ni.. mgkin aku x posting pape lgi kot kat blog ni
coz. da prob sket. smething la.... xtaw smpai bila

K??

but, insyaAllah, it will over soon.. huhu

..WiShinG..

DUP.DAP.DUP.DAP

well, it come around da corner now
Wish dat i will get a gud result, insyaAllah...
To all FIST stdnt, pray for our success

ALL DA BEST!!!

SeMaLaM.KiNi.EsoK

Semalam,
aku merangkak di jalan kelam,
bersama persoalan bermain di kolam,
adakah sama hariku seperti kelmarin?
mungkinkah sama diriku seperti esok?
mencari jawapan,
hanya tinggal ugutan..


Kini,
berjalan menyelusuri jalan bertubi,
mengintai peluang ternanti di kiri,
mencari kesempatan diruang kanan,
memegang bara dibalik genggaman,
meyakinkan diri,
mencari identiti...


Esok,
umpama pelari jiwa ditusuk,
bersama azimat semangat dicucuk,
merentas sempadan tiada penyudah,
tika diri masih buntu,
mencari sesuatu,
daripada kamu,
untuk aku...




p/s : sekadar nukilan ringan daripada pena tangan
xD

AbisH PuN

Semlm slsai sdah ak bca sbuh nvel yg bg ak antara yg terkesan dlm ati smpaikan, jjur ak ktakn, siap leh trnngis lgi (xsngka plak).. nvel yg dkryakan oleh Nor Atiqah Ghazali bertjuk Sesejuk MAAF di Kalbu terbitan Telaga Biru..

Mmng best!!


Karya yg mncritakan tntng erti kehidupan yg diselngi dgn mkna pershbtan, kkluargaan, ksih syg, tanggungjwab n persefhaman . Dimulai dgn 3 shabat karib berjumpa di slh sbuah tdika yg dtg drpd plbagai ltar blkg kluarga . Amirul, punyai msalah ayhnya yg khwin len shingga mninggal kan ibunya shinggakan dia bersama adik dn kkaknya hidup sbtg kara, shingga mmksa kkaknya mnggung mrk . Shukri, khidupan tnpa ksih syg drpd seorg ayah mnybbkan dia mnyimpan dendam kpd ayhnya dn hnya hidup bergntung kpd ibunya yg berstatus ibu tunggal . Fazli, anak kpd psgn yg dknali ramai, shingga mnybbkn Fazli dhgakan ksih syg drpd ayh n ibu yg mnybbkn Fazli brsa sprti tiada ayah n ibu dek krana ksbukan org tuanya.


Cerita yg dissun dgn tratur n rapi, dpd mrk berskolah di tadika shingglah mrk berjaya. Nmun, dsblik kgmbiraan 3 shbt ni, da jga berlaku ssuatu prkara yg mnybbkn prsbhtn mrk mnjadi gyah n renggang, nak thu sbbnya??? Korg bca la sndri..


Akhir cerita ni ak xnak gtaw korg, tapi yg pasti… klu sper dpt yg feeling msa last bab cerita ni.. mgkin berderai la air mta korg, mmng nyaman rsa bla tiada dndam di dlm hati, dgn hnya memaafkan kslhn owg len, sdh ckup utk mnimbulkn rsa ksih syg kta pd dri sndri n jga owg len..


BEST!!! (tu je ak leh ckp, rsanya.. huhu)

pd kak Atiqah, sy tggu nvel len plak (klu da la..)


p/s : tgh bca nvel TERASING..

citer psl pe ek???

FoUND iT!! FinaLLie..

Alhamdulilah... jupe pn lgu yg slama ni ak cri . bkn men ssah nk cri lgu ni . lgu yg byk mncritakan kngn kta dlm dunia prshbtan . ckup syahdu bg ak. huhu..
HARGAIlah sahabat kta ye

Selemah-lemah manusia ialah orang yg tak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yg mensia-siakan sahabat yg telah dicari
- Saidina Ali -


JUDUL :

Bingkisan Rindu


ARTIS :
Far East



bingkisan rindu Mp3 Codes

Antara kita tiada rahsia
Susah dan senang tetap bersama
Terpatri namamu
Kau takkan kulupa

Sudah bertahun lama
Kita tidak lagi bersua
Hanya tinggal kenangan
Yang tak mungkin kita lupa

Kirimkan khabar selalu
Seiringan hembusan bayu
Sekadar pengubat rasa rindu dikalbu

Pantas masa berlalu
Meninggalkan kita semua
Tanpa disedari bertambahlah usia kita

Potret lama masih kusimpan
Kubingkaikan kenangan
Hingga terkadangku
Tersenyum sendirian

Oh perjalanan kita masih jauh
Jalanan berliku akan kita tempuh
Imbaslah kenangan semalam jadi azimat
Penguat semangat menempuh masa hadapan
Harapanku kau kan bahagia selalu

Padaku engkau penghibur duka
Pengubat hati resah kecewa
Dikala malamku kau bawa cahaya

Antara kita tiada rahsia
Susah dan senang tetap bersama
Terpatri namamu
Kau takkan kulupa

Perjalanan kita masih jauh
Jalanan berliku akan kita tempuh
Imbaslah kenangan semalam jadi azimat
Penguat semangat menempuh masa hadapan
Harapan ku kau kan bahagia selalu

Sematkanlah bingkisan rindu dikalbu


LOVE a.k.a LUV

Cinta?? Kasih?? Sayang?? erm.. pe tafsiran korg pd prasaan yg scra ftrhnya da dlm stiap diri kta sbg manusia . mmng smstinya plbgai . sbb tu ak nk share artikel yg ak jmpa dgn kowg sume . mgkin da hikmahnya .


"I LOVE U"



DESKRIPSI


Anda mengetahui yg anda merindui seseorang apabila jantung anda berdegup pantas ketika teringatkan dia. Dan walaupun sekadar "Hai" daripada dia mencukupi sebagai penenang.

Ulasan:

anda mungkin menaruh hati kepadanya, cuma anda tidak
menyedarinya ataupun anda tidak mahu menerimanya
sebagai kenyataan.

====================================================================
Jangan jadi terlalu baik, saya akan merindui kamu. Jangan terlalu mengambil berat, saya mungkin menyukai kamu. Jangan jadi terlalu 'sweet', saya mungkin jatuh hati kepada kamu. Amat sukar untuk saya menyayangi
kamu jika kamu tidak mahu membalasnya.

Ulasan:
seseorang yang membuat kamu jatuh hati kepadanya
sebenarnya
menyayangi kamu lebih daripada kamu menyayangi dia.

====================================================================
Jika seseorang hadir dalam hidup kamu dan menjadi sebahagian daripada kamu, tetapi atas sebab tertentu dia terpaksa pergi, jangan terlalu sedih ... terimalah kenyataan itu dan sekurang2nya dia pernah membahagiakan kamu.

Ulasan:
Masa akan menentukan segalanya, jika dia ditakdirkan
bersama anda, dia akan kembali.

====================================================================
Jangan melarikan diri dari 'cinta' apabila ia berada di hadapan kamu, Jangan melarikan diri daripadanya kerana suatu hari nanti, kamu pasti akan
teringatkannya kembali dan menyesali perbuatan kamu
itu.

Ulasan:
hargai orang yang menyayangi kamu, bukan mudah untuk
mencari orang yang menyayangi kita. yang paling
berharga ialah hati yang ikhlas.

====================================================================
Penyesalan terbesar dalam hidup ialah risiko yang kita tidak ambil. Jika anda merasakan sesuatu itu akan membuatkan anda bahagia, maka teruskan. Ingatlah bahawa kita akan melalui semua ini hanya sekali, mungkin tiada lagi peluang kedua.

Ulasan:

Masa tidak menunggu kita. Jika anda rasakan anda telah
bertemu dengan orang yg sesuai, maka hargailah dia,
jangan biarkan dia berlalu begitu sahaja. Jangan
bertangguh kerana takut. Cubalah dahulu atau anda akan
menyesal kerana membiarkan ia berlalu begitu sahaja.
Tiada sesiapapun yang tahu apakah yang membuatkan anda
benar2 bahagia.

====================================================================
Ada 2 titis air mata mengalir di sebuah sungai. Satu titis air mata tu menyapa air mata yg satu lagi, "Saya air mata seorang gadis yang menyayangi seorang lelaki tetapi telah kehilangannya. Siapa kamu pula?". Jawab titis air mata kedua tu, "Saya air mata seorang lelaki yang menyesal membiarkan seorang gadis yg menyayangi saya berlalu begitu sahaja."

Ulasan:
Tiada sesiapapun yang simpati kepada orang yang sengaja membiarkan peluang pergi begitu sahaja tanpa berusaha untuk mendapatkannyaatau mempertahankannya. Kita selalunya tidak menghargai seseorang yang hampir atau menyayangi kita sehingga dia pergi meninggalkan kita, kemudian kita akan sedih dan menyesal mengingatkannya.

====================================================================
Terdapat banyak bebintang di langit tetapi hanya satu sahaja yang begitu menyerlah sehingga dapat menarik perhatian anda. Dari kalangan yang anda pilih untuk abaikan ialah sebutir bintang yang sanggup menyinari
anda walau diamana sahaja anda berada.

Ulasan:
Bahagian 1: orang yang bersama anda ketika ini mungkin
bukanlah orang yang benar2 anda sayangi.
Bahagian 2: terdapat orang yang tahu dia tidak dapat
bersama kamu ketika ini tetapi masih menyayangi kamu
sepenuh hatinya, fikirkanlah.

====================================================================
Lawaknya bila kita meletakkan standard untuk orang yg bakal kita sayangi, tetapi jauh di sudut hati, kita tahu yang orang yg kita sayangi itu terkecuali
daripada standard itu. (don't be too choosy!)

Ulasan:
kita amat kritikal terutamanya kepada orang yg kita sukai atau sayangi kerana kita mahukan yang terbaik untuk diri kita.Tetapi sebenarnya kesempurnaan dan hubungan terbaik dapat dicapai dengan berusaha bersama. Ia bukanlah terletak kepada satu individu sahaja.

====================================================================
Cinta itu membuatkan anda gembira walaupun ia sering melukakan. Cinta itu istimewa jika ia diberikan kepada orang yg bertuah.

Ulasan:
Jika anda bertemu seseorang yang benar2 menghargai
anda, maka dia berhak mendapat kasih anda.

====================================================================
Menyayangi/mencintai itu umpama bermain piano.
pertama, kita bermain ikut peraturannya. Kemudian,
lupakan peraturannya dan main ikut hati.

Ulasan:
kepercayaan terhadap pasangan adalah amat penting.Untuk mempercayai seseorang yang anda sayang/cintai, anda mestilah membuat dia mempercayai anda dahulu. Yakin terhadap diri sendiri dan pasangan anda. Jangan buat
mereka ragu-ragu terhadap anda dan jangan ragu-ragu
terhadap mereka.

====================================================================
Apa kata seseorang memberitahu anda ini, "saya tidak percaya dengan courtship" (mendapatkan perhatian bagi memenangi seseorang). Ia cuma membuang masa
sahaja. Jika saya mencintai seseorang, maka saya akan meluahkan isi hati saya kepadanya. Tetapi, ada pula pengecualian bagi anda, jika anda mencintai saya,
saya akan 'court'(sentiasa cuba memenangi) anda selamanya... "

Ulasan:

Cinta itu memerlukan masa untuk disedari kehadirannya.
terdapat cinta pandang pertama, tetapi ia masih
memerlukan masa bagi pihak satu lagi menyedarinya.
Merinduinya apabila dia tiada di sisi, mengharapkan
berita daripadanya apabila berjauhan...

====================================================================
Adalah lebih baik untuk berani mencintai walaupun akhirnya anda kecewa daripada tidak mahu mencintai kerana takutkan risiko atau cabaran yang bakal
mendatang.

Ulasan:
Jangan berputus asa apabila terdapat saingan dalam percintaan. Adalah lebih baik untuk anda mencubanya terlebih dahulu; kerana jika anda berjaya, kemenangannya itu teramat manis. Tetapi, jika anda tidak mahu/berani mencubanya,anda mungkin akan kehilangan orang yang anda sayang/cintai selamanya.

====================================================================
Anda tidak pernah kalah/kecewa dalam mencintai/menyayangi. Anda cuma kalah jika anda bertangguh.

Ulasan:

Jangan takut untuk meluahkan isi hati anda kepada orang yang anda sayang/cintai. Beritahu mereka dan biar mereka buat keputusan di pihak mereka. Salah satu perkara yang paling indah dalam hidup ialah memberitahu kepada orang yang anda sayangi betapa penting dan istimewanya mereka dalam hidup anda. Dengan itu, anda akan merasa lebih yakin dan puas. Dan anda akan rasa bangga terhadap diri anda kerana anda telah menunaikan tanggungjawab anda terhadap perasaan hati anda.

====================================================================
Jangan sesekali mengkhianati perasaan hati anda kerana akibatnya hanya anda yang akan sengsara; bukan orang lain. Salah satu cabaran paling sukar dalam hidup ialah mencari orang yang tahu segala kelemahan dan kekurangan diri anda, tetapi dia masih sangup menyayangi anda dengan sepenuh hatinya.

Ulasan:
Cinta itu adalah berasaskan tolak ansur dan
pengorbanan. jika dia tahu kelemahan dan kekurangan
anda dan masih sanggup bersama anda dan lebih
menyayangi anda, maka andalah orang yang paling
bertuah! Dia layakmendapat cinta anda.

====================================================================
Ruang kosong di antara celah-celah jari kita dicipta
untuk dipenuhi oleh jari-jari orang lain.

Ulasan:

Bukalah pintu hati anda, benarkan orang yang anda
sayangi masuk, jangan ragui tujuan mereka kerana
keikhlasan itu dapat dirasai dalam hati.




Dlm percintaan, terdpt beberapa prkra yg prlu disedari .
Apabila anda bercinta . Ia bkan 'passport' utk anda DIFAHAMI, tetapi untuk anda MEMAHAMI . Ia bkan 'passport' untuk anda MENGAMBIL itu dan ini, tetapi utk anda DIAMBIL . Ia adalah utk anda MENDENGAR, bukan supaya anda DIDENGAR . Ia adalah utk anda BERKORBAN n BERTOLAK ANSUR, bkn utk anda MEMINTA ITU dan INI . Ia bkan untuk anda BERKIRA2 or MENGUKUR, tetapi utk anda MENCINTAI . renung2kanla...

People Will Forget What U Said
People Will Forget What U Did
But People Will Never Forget How U Made Them Feel

p/s: artikel ni ak cedok drp sumber yg leh dpercayai . dun woree .

gnekan TANPA was2

KnoCK!! KnoCK!!

DISEBABKAN TAUFAN N RIBUT YG MELANDA SHINGGA 'MEMAKSA' DIRIKU MEMBINA 'RUMAH' BARU INI, MAKA LAHIRLAH SBUAH RUANG YG PUNYAI KESEMPATAN DAN PELUANG UTK MELUAH, MENCONTENG N MENG'HIDUP'

ceth!!
bajet ayat nak BERKIAS jer . strght 2 da point la!!!...
b4 dat...

Welkem!! =D..
to ma new house, dark here . akcelli, ak wat blog baru ni dsbbkn blog lma yg xtrsusun . srabut . ntah paper.. so, i decided to make a new 1 dat more santai . cool . flexible(hpefully)


Well, then... walla!!! this is it
KISAH.CERITA.HIDUP
enjoyed it!!!!