KiSAH.CERiTA.HiDuP

... ungkapan KiSAH dalam menCERiTAkan rahsia rongga keHiDUPan ...

Ade OranG

~ ble sang arnab bersama sang kancil ~

Alhamdulilllah, masih lagi dipnjamkn kepada kiter udara utk kita bernafas sebaek2nye n moga2 kter tergolong di dlm hmba-Nya yg bertakwa ..
ameen .. insyaAllah..


Suatu yg tak djngka dek akal n seakan memahami soal hati yg selama ini tersimpan dalam lubuk jiwa ini . pagi td(dekat2 tgh hari),
aku dpt komen atau mungkin kritikan, dari blogger yg aku tak kenal . huhu . dari apa yg dia komenkn, mungkin btol .

rsanya tak perlu la aku nyatakan apa yg 'beliau' komenkn . ek??? thx 4 da critics


Tapi pd pndapat aku, stiap orang punyai cara tersendiri . contohnya, cara makan . ada yg makan gunakan tangan, ada yang gunakan sudu n garfu, ada yang gunakan penyepit . semuanya masuk juga ke dalam mulut n seterusnya perut .

Mungkin ape yg aku postkn, tak bertepatan dengan spesikasi manusia yg lebih berfikiran intelektual(kononnya) huhu . tapi aku percaya pada satu frasa 'dunia ni umpama kelas, belajar la sehingga habis masamu' .

aku belajar dari kritikan . aku belajar
dari pngalaman . aku belajar dari orang lain . aku belajar kerna aku mahu belajar .

Lagipun, apa yg aku postkn, cuba ak seimbngkan antara santai n serious . tak kan la sumenye nk letak entry yg tak da kaitan langsung dengan hidup . ikutkan banyak kisah yang aku nak citer .
sbb tu namanya kisah.cerita.hidup
(belajar dari kisah untuk diceritakan dlm kehidupan)

Diriku juga manusia . kter sume manusia (len la klu bukan manusia yg baca blog ak ni, haha) . sentiasa ada kesilapan n kecuaian . aslkan kter belajar, insyaAllah ..
tidak la smpurna jadinya . cma jadi lebih bek dari sblum ni .


Maaf, bukan niat ku nk menuduh saper2, jauh sekali . cuma aku nk nyatakan pringtan kepada kita2 semua bhwa manusia punyai
kelemhan n kekurangan masing, belajarla menerima kritkan n memberi kritikan ..

~ peace ~

SekaLi LaaGi

tgk jam : pkul 9 dah??? giler ar (ak xgiler k)
anta msj kat abg . trus mndi ..

nsib bek smpat . hehehe.. smlm ak ngn mmber2 ak pgi skulah utk program kbjikan..
xdala full sgt, jst nk siapkan mna yg tak siap lagi..

tpi, memang pagi tu, bgun2 mmng ak terkjut, dh set masa laen, msa len yg disetkn .. hahaha~

~ dri pagi smpai ptg ~
xabes2 cat hruf jawi(asmaul husna) + lekat kat dinding + mengarah org (knan sket, kiri sket)

> mlm <
plan pgi mkn sate kajang kat kajang, last2 kat bngi je.. (hmpeh!!)
rasionalnye, leh trima la.. sbb masa pn tak cukup, dkt je .. xyah pgi jaoh2 . sma je, sbb 'satay kajang' pn da gak kat bangi . save minyak n msa . kn3??

sate dia, uish .. xyah cite ar, mmng sdp la . mkn skali nk lagi . bile nk lagi , xleh berhnti . mlainkn yg dh knyg .

rsa daging lembu , dging ayam dya mmng padu la bile msuk dlm mulut . mmng best ar .. tu pn da org yg blnja kn ..
TIMA KASEH org yg blnja kn (perlu ke gtaw nma kat sni . hehe)

abesss ~~~

BiaR BtoL

KETUK2!!.. (mcm la bunyi sgt)

~ muzik msuk, skali lirik lagu ~


hehe, maaf la mrapu sket..
xda ak nk citer sket ni . mcm da kena mngena je ngan aku . bru2 ak da mimpi yg ak wat lagu n lirik sndri . lagu dya mmng sdp . lirik pn leh thn .


sdeynye, bile ak bgn je dri tdo . ak trus lupe . pe ak yg ak nynyikan . pe yg ak lgukan . siyesly, mmng best . smpai skrg still mghrap, mmpi yg sma dtg lagi . ye ar, bkn sng dpt pluang cmtu . huhu..




tu je nk cite =p

MAeN AtaS AiS

dia: salam, allo hairi anta da mna ni???
aku: wslam.. da dlm blik ni..
dia: dh siap ek??
aku: pg mna? (bru sdar) oo.. bwu bgn lar..
dia: okeyh, kul 9 kmpul ek..

mmng klam kabut ak pg td, cmne leh bgn lmbt, pdahal ari ni nk pg tmpt ak xpna pg pn..

~ SunWay PyraMiD ~


tu la tmptnye, dh la lmbt rushing, ak mmng xleh klm kbut, try to be cool, nseb bek leh . hehe . tmbh2, nsib bek bkn ak sowg je, de lagi snior len lmbt . (ceth!! wat ltih ak je..)

yg ak hngin(kasi gempak je), tggu jam len .. bas dtg jam len, eh?? cmne plak tu .

dlm bas : mlalak, mnjerit, mengilai, (lebey2 lak) test swara, sume de.. hehe.. mcm2 lagu kamiorg nynyi..

smpai je --> "ooo, ni ke tmpatnye(wat2 tnya)"

dlm piramid --> "mna dlu ni??", "mkn dlu ek"(mmng tgh lapor pn)


akcelli, ktorg dtg sunwei sje nk berekreasi.. yelah, rapat kn ukhwah..


aktiviti: ice skatting n memanah(bowlink tak jadi)
~ dua2 ak xmen, sbb da prob sket (-.-') ~


ak jst, tgk je la .. diaorg, nk mata ak terpaku pada ssorg, mmng ak ske tgk dya (biar trus trang). mule2 tu lucu, then, lma2 ak prasan smthink psal dya.. hehe..

dh lma bwink, ak gi ar jln pusing stu sunwei(xabis pusing pn)


lps asar n mkn, balek. smpat ag la ak bli brg, xleh gitaw la brg pe. hehe..


but, overall, walaupn ak xmen. tpi, da bnda len yg bermen, minda ak . huhu . rsnya, byk kli dh terpcul lrik n lagu scara spontan . xperla, nk wat cane kn .


ak observe org pn kira ilang la jgak tkanan sket . hehe . hrap2 lps ni da lagi la ..


p/s : lmbat ag ek, nk smpai bln rejab

WaRna2 SketSA

Angin hadir dalam kalut mimpiku,
menyapa ku walau hanya seketika,
dapat ku rasakan,
indahnya belaian lembut,
hampir-hampir,
dekat-dekat,
menyentuh jiwa ku,
yang lemah ini
lagi tergugat

Aku terkena dan terleka,
hanya kerna terpesona,
sebuah citra nan cerita,
dari angin yg mngirimkn
aneka ragam manusia,
ketawa ceria,
enak bercerita,
duka terasa,
perit meriba,
itulah warna sebuah sketsa..


p/s : ak sejut ~~~~~

[ CamaT HaRie Ibu ]

Salam sejahtera to all,
rasanya belum terlambat untuk ku tuturkan bait2 indah serta kembangan bunga2 indah bersulamkan kemanisan hatiku berbicara... hehe..
di kesempatan ini, ingin ku tutur kan kata2 kasih dan rindu ku pada insan yang selalu berada di dalam lubuk hati ku, SELAMAT HARI IBU..

Pengorbanan yang bonda titipkan, umpama sang mentari yang siang di pagi hari, cerah di malam dingin, sungguh, tiada lagi ibu yang bisa menggantikan ibu .. i Luv U, my MOM

Ingin diri ini kongsikan sebuah aksara yang ku jumpa
moga dijadikan tauladan dan iktibar yang dapat ditanami dalam lubuk hati..

====================================================================

Yang mengandungkan aku… mak
Yang melahirkan aku… mak
Yang menyusukan aku… mak
Sekolah pertama aku… mak

Rezeki pertama Allah berikan kepadaku di alam rahim…. darah mak
Khasiat pertama membentuk dan menguat tulang temulangku…. kalsium mak
Makanan pertama yang masuk ke mulutku setelah dilahirkan… susu mak
Sentuhan pertama yang membelaiku…. tangan mak
Keindahan dunia yang pertama aku kenal… senyuman mak

Seterusnya
Bila dahaga, yang susukan aku…. mak
Bila lapar, yang suapkan aku…. mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku…. mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut…. Mak

Bila bangun tidur, aku cari…. mak
Bila nangis, orang pertama yang datang…. mak
Bila nak bermanja, aku dekati….. mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah…. mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanyalah….. mak
Bila nakal, yang memarahi aku…. mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma…. mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah…. mak
Bila takut, yang tenangkan aku…. mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk…. mak

Aku selalu teringatkan…. mak
Bila sedih, aku mesti talipon…. mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu…. mak
Bila bengang, aku suka luah pada…. mak
Bila takut, aku selalu panggil… “mmaaakkkk!”

Bila sakit, orang paling risau adalah…. mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga…. mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu…. mak
Bila ada masalah, yang paling risau…. mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni…. mak

Yang selalu masak makanan kegemaranku…. mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk…. mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku…. mak
Yang selalu berleter kat aku…. mak
Yang selalu puji aku….. mak
Yang selalu nasihat aku…. mak
Bila nak kahwin, Orang pertama aku tunjuk dan rujuk…. mak

Aku ada pasangan hidup sendiri……
Bila seronok, aku cari…. pasanganku
Bila sedih, aku cari…. mak

Bila berjaya, aku ceritakan pada…. pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada…. mak

Bila bahagia, aku peluk erat…. pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat…. mak

Bila nak bercuti, aku bawa…. pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah…. mak

Bila sambut valentine…. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu… aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”

Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. mak ingat kat aku

Bila-bila… aku akan talipon pasanganku
Entah bila… aku nak talipon mak

Selalu…aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila… aku nak belikan hadiah untuk emak

Renungkan: “Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja… bolehkah kau kirim wang untuk mak? mak bukan nak banyak… lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah”. Berderai air mata jika kita mendengarnya. Tapi kalau mak sudah tiada……….

MAKKKKK… RINDU MAK, RINDU SESANGAT….

Ketika mak masih ada….
Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya….?
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya…..?
berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya….?
berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya…..? .
berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya…?
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya….?

dan akhir sekali bila mak dijemput pergi
berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya…..?

Peristiwa: Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.

Kos upah membantu ibu:

1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong jaga adik : RM4.00
3) Tolong buang sampah: RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2.00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00 (Ringgit Malaysia Tujuh Belas Sahaja)

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar di mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan – PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu – PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu – PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu – PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu – PERCUMA
Jumlah keseluruhan nilai kasih sayangku padamu – PERCUMA

Air mata si anak berlinang dan tidak dapat dibendung lagi setelah selesai membaca apa yang dituliskan oleh si ibu. Si anak menatap wajah ibu, memeluknya dan berkata, “Saya Sayangkan Ibu”. Kemudian si anak mengambil pen dan menulis “Telah Dibayar” pada mukasurat yang sama ditulisnya tadi.


tak terlintas untuk menyinggung perasaan orang lain, hanyalah untuk perkongsian dan peringatan untuk diri ini dan sume..
sayangi n cintai la ibu anda (salam sayang dari ku) =)